Als je ooit Call of Duty-, Battlefield-, Halo 5: Guardians-, League of Legends- of FIFA-videogameseries hebt gespeeld, weet je het een en ander over wat een lootbox is en wat het effect daarvan op de speler is.
Nu gokbeperkingen, wetten, verboden en voorschriften meer dan ooit centraal staan, zien lootbox een nieuwe golf van opmerkingen en debatten over hun legaliteit, (on) eerlijke of misleidende zakelijke praktijken, of ze nu wel of niet vergelijkbaar zijn met gokken verslaving, en vooral hun effect op de minderjarige consumenten.
Aangezien de toekomst van loot boxes in de iGaming-industrie momenteel op wankele benen staat, stellen we in dit artikel (zoals het beantwoorden van!) Vragen zoals loot boxes gokken, zullen ze worden verboden, die in de eerste plaats loot boxes zijn begonnen en de toekomst voor buitdozen.
Wat zijn lootboxes precies?
Loot boxes, ook wel loot crates genoemd, zijn mystery boxes die zijn gekocht via videogames, d.w.z. virtuele items in games die hun inhoud niet van tevoren onthullen en die kunnen worden gekocht met echt geld of in-game valuta. Ze worden ook beschouwd als een uitbreiding van willekeurige loot drop-systemen die populair waren in eerdere versies van videogames, die gewoonlijk werden gebruikt om “willekeurige beloningen uit te reiken in massaal multiplayer online rollenspellen”.
Een lootbox is in wezen een entertainmentgedeelte van de iGaming-industrie dat een miljardenrendement genereert.
Geschiedenis van buitdozen: wanneer zijn buitdozen begonnen en wie heeft ze uitgevonden?
Het hele dilemma over wie de loot boxes heeft uitgevonden, was gemakkelijk terug te voeren tot juni 2004, toen de eerste bekende instantie van een loot-boxsysteem tot stand kwam. Destijds werd het voor het eerst geïntroduceerd in de Japanse versie van MapleStory, een side-scrolling MMORPG; het werd “Gachapon-ticket” genoemd, waarbij elk ticket op 100 Japanse yen werd afgerond.
Een ander vroeg voorbeeld van videogames met buitkratten gaat terug tot 2007 en het Chinese Zhengtu (een gratis te spelen spel ZT Online), mogelijk gemaakt door het Zhengtu-netwerk. De meeste spelers uit Aziatische landen gebruiken overwegend pc-pony’s of internetcafés om het spel gratis te spelen, omdat volledige titels vaak te duur zijn om te verkrijgen. Om die reden zijn er op deze markt tal van inbreuken op het auteursrecht.
In de westelijke regio verschenen loot boxes, waarbij Team Fortress 2 de eerste release was in september 2010. Dit gebeurde op het moment dat Valve de optie introduceerde om willekeurige “loot crates” te verdienen waarvoor aangekochte sleutels nodig waren. Afzonderlijk werd FIFA Ultimate Team Mode opgenomen in de FIFA-serie van Electronic Arts (EA), waardoor spelers digitale ruilkaarten konden gebruiken om een team samen te stellen.
In de westelijke regio verschenen loot boxes, met Team Fortress 2 als eerste release in september 2010.
In augustus 2013 voegde Counter-Strike: Global Offensive “wapengevallen” toe in een update die getuigde van weer een ander verpakt spel met buitdozen erin. Ondanks dat het pas in mei 2014 te koop was, voegde Battlefield 4, na Counter-Strike, in oktober 2013 “battlepacks” toe. Daarna kwamen de Call of Duty: Advanced Warfare-release in november 2014. Het spel bevatte “supply drops” met gerandomiseerde items met verschillende varianten van de personagetoestellen, wapens en ervaringspunten van de game die worden gebruikt voor het aanpassen van personages.
Het spreekt voor zich dat de ontwikkeling van loot boxes een zeer progressieve ontwikkeling heeft gekend. Hoewel loot boxes aanvankelijk niet als niets anders werden gezien dan als een toevoeging aan de toch al spannende gameplay, hebben verschillende mechanica in de loot-boxsystemen van bepaalde games geleid tot een kritische herziening van de praktijk vanaf oktober 2017. Dit resulteerde in verschillende ontwikkelaars die loot boxes van hun games, waaronder titels als Middle-Earth: Shadows of War, Star Wars Battlefront II en Forza Motorsport 7. Heroes of the Storm heeft de mogelijkheid om in maart 2019 ook loot boxes met echt geld te kopen verwijderd.
Als reactie op hun wetgeving veranderen landen over de hele wereld hun houding ten opzichte van het al dan niet gokken van buitendozen.
Hoewel er nog steeds veel spellen met loot-kratmechanica op de markt beschikbaar zijn, veranderen landen over de hele wereld (en als reactie op hun wetgeving en gokregelgeving) hun houding ten opzichte van het al dan niet gokken van loot boxes en in welke mate ze zouden moeten zijn gebruikt.
Tot op de dag van vandaag zijn er zowel willekeurige inhoud als loot boxes voor echt geld beschikbaar op de iGaming-markt, met verboden die komen en gaan afhankelijk van het land van spelen.
Loot Box-verordening: zijn Loot Boxes illegaal?
De legaliteit van gokken is altijd een lastig onderwerp geweest om te beantwoorden, uitsluitend vanwege ons collectieve onvermogen om de mening van elk land over gokken te verzamelen, in een enkele doos te plaatsen en uitgebreide, allesomvattende voorschriften toe te passen. Dezelfde situatie is van toepassing op de beslissing of loot boxes illegaal zijn of niet.
Het Europese land dat loot boxes verbood, was België in april 2018, maar pas na vier wedstrijden te hebben onderzocht. Landen als Nederland en Zweden hebben ze nog steeds niet als illegaal aangemerkt. Ze kondigen echter aan om hun legitimiteit (en een verdere aanwezigheid in gokken op hun grondgebied) in de komende maanden te onderzoeken. Australië verbiedt ook nog geen loot boxes omdat ze niet onder de bestaande definities van online gokken van Australië vallen.
Het eerste Europese land dat een lootbox verbood, was België in april 2018, maar pas na vier wedstrijden te hebben onderzocht.
Na de 2018 Gambling Regulators European Forum hebben 16 rechtsgebieden waaronder Oostenrijk, Frankrijk, Tsjechië, Gibraltar, Isle of Man, Ierland, Jersey, Malta, Letland, Noorwegen, Nederland, Polen, Spanje, Portugal, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk ondertekend een overeenkomst om de rol van buitkratten bij digitaal gokken te onderzoeken. Voorlopig en uit al deze landen heeft alleen Polen een verklaring afgelegd waarin staat dat loot boxes niet gokken.
Kortom, is een lootbox illegaal, dit is een vraag met veel antwoorden, met uitzondering van een simpel “ja” of “nee” uit die vergelijking.
Een lootbox valt onder gokken: argumenten
Velen vragen zich af wanneer loot boxes zo’n gedoe begonnen te veroorzaken in termen van hun gokkarakter, en het antwoord is in wezen vrij eenvoudig – het moment waarop zowel kinderen als volwassenen verslavende neigingen jegens hen hebben geuit.
Zoals een Guardian-artikel verzamelt en informeert, stelde de commissie van het Lagerhuis dat “buitpotten voor videogames moeten worden gereguleerd als gokken en dat kinderen niet mogen kopen”, aangezien de studie de correlatie erkende tussen mensen met een verslaving aan gokken en de neiging om meer geld uit te geven aan loot boxes. ” De aanbeveling kwam als resultaat van maandenlange parlementaire hoorzittingen met gaming- en technologiebedrijven. De commissie was het er verder over eens dat “loot boxes gokken als ze voor echt geld worden gekocht en als zodanig moeten worden gereguleerd als een kansspel onder de Gambling Act 2005″.
Zoals de commissie opmerkt, gokken loot boxes als ze voor echt geld worden gekocht en als zodanig moeten worden gereguleerd als kansspel onder de Gambling Act 2005.
De voorzitter van de commissie, Damian Collins, reflecteerde verder op Guardian over het al dan niet gokken van loot boxes door te zeggen: “Loot boxes zijn bijzonder lucratief voor gamebedrijven, maar brengen hoge kosten met zich mee, met name voor probleemgokkers, terwijl kinderen worden blootgesteld aan potentieel schade. ” Vervolgens voegde hij eraan toe dat het voor de regering hoog tijd werd om uit te leggen waarom loot boxes van de kansspelwet moeten worden uitgesloten wanneer ‘het kopen van een loot box een kansspel is’.
Bovendien is er ondersteunend bewijs van cognitieve psychologen die beweren dat ‘dergelijke in-game-functies’ zijn ontworpen om krachtige psychologische mechanismen te exploiteren die verband houden met […] gokachtig gedrag ‘.
Een lootbox valt niet onder gokken: argumenten
In reactie op de regulering van loot boxes, was de House of Commons-commissie het erover eens dat: “Lootbox, in-game-beloningen die een willekeurige selectie van items bieden aan spelers die ze kopen of verdienen, niet gereguleerd mogen worden als ze uitsluitend worden verdiend voor in -spel succes. “
Bovendien vertelden academici het Comité voor Digital, Cultuur, Media en Sport “dat er nog niet genoeg bewijs was over de psychologische effecten die gokstijlen in games op kinderen hebben”, en zeggen verder dat dit komt “gedeeltelijk omdat de industrie niet vrijgegeven gegevens over het onderwerp “.
Gamers die samen met veel gamefabrikanten van de voordelen van buitkratten genieten, zijn het er zeker mee eens dat buitendozen niet gokken vanwege hun vermakelijke en niet (als) verslavende karakter. Als het er echter om gaat te beslissen of een bepaald segment van het spel wel of niet gokken is, is het tenslotte het beste om te vertrouwen op de gokwetten en -regels van een land in plaats van op het persoonlijke gevoel.
Wordt de lootbox verboden?
Met de huidige stand van zaken is het zeer onwaarschijnlijk dat buitkratten binnenkort volledig zullen worden verboden, maar ze zullen mogelijk strengere regels ondergaan dan tot nu toe.
Als je speelt vanuit een land dat loot boxes heeft verboden of fronst op hun gebruik, is het aan je persoonlijke voorkeur en verantwoordelijkheid om te beslissen of loot boxes de moeite waard zijn. Probleem Gokken is een veel besproken en besproken onderwerp geweest, zowel binnen als buiten de iGaming-gemeenschap, met het idee om spelers te helpen maximaal plezier te halen uit hun gokpraktijken, maar geaard en veilig te blijven.
De AskGamblers-crew zal de laatste wijzigingen met betrekking tot de regels voor de buitendoos in de gaten houden en we houden je op de hoogte. Tot die tijd – speel slim, ga naar ons forum voor alle spelproblemen en kies verstandig uw overwinningen!